System CRM (z ang. Customer Relationship Management), to popularny rodzaj wielozadaniowego oprogramowania, które usprawnia zarządzanie relacjami z klientami, marketingiem oraz sprzedażą. System wspiera obsługę kontaktów oraz interakcję firmy z kontrahentami. Korzystając z narzędzi CRM, służbowe informacje o klientach i potencjalnych klientach są organizowane w taki sposób, aby budować silniejsze, bardziej spersonalizowane relacje. W rezultacie usprawnia działania podczas całego cyklu sprzedaży, a także pozytywnie wpływa na satysfakcję klientów oraz pomaga w rozwoju firmy. Przy rosnącej wielkości organizacji standaryzacja działań, procedury czy procesy są niezwykle istotne dla zachowania spójności oraz porządku działań. Z wykorzystaniem CRM wszystkie kluczowe dane przechowujesz w jednym miejscu i zarządzasz nimi we właściwy sposób.
Zasadniczym celem systemu CRM jest poprawa relacji biznesowych w ramach rozwoju organizacji oraz zwiększenie lojalności klientów. CRM znacząco wpływa na poprawę jakości obsługi. Rozwiązanie usprawnia przepływ informacji wewnątrz zespołu oraz między działami, a także ułatwia kontakt z usługobiorcami, czy dostawcami. W rezultacie rozwiązanie wpływa na usprawnienie procesów biznesowych oraz zwiększenie wydajności organizacji. Przedstawiciele handlowi mogą używać CRM do monitorowania nowych potencjalnych klientów oraz dodawania zadań związanych z poszczególnymi kontrahentami. System ponadto pozwala na rejestrowanie notatek ze spotkań, a także obsługę ofert, czy faktur. Co więcej, przez generowanie rozbudowanych raportów i prognoz, przełożeni mogą uzyskać wgląd w wyniki swojego zespołu, śledzić etapy i procesy sprzedaży, a także ustalać priorytety dla możliwości sprzedażowych.
Z kolei dział marketingu może przykładowo zintegrować swoje formularze internetowe z systemem CRM, aby automatycznie otrzymywać informację na temat potencjalnych klientów i przekazywać ich dane zespołowi sprzedaży w celu kontynuacji procesu. W zależności od ustawień systemu zespół może również wysyłać automatyczne e-maile, czy powiadomienia. Prowadzenie kampanii marketingowych z wykorzystaniem CRM oznacza, że cała aktywność klientów jest rejestrowana w systemie. W rezultacie zyskujesz wgląd w ich zachowanie i analizę zwrotu z inwestycji. System umożliwia monitorowanie interakcji posprzedażowych klientów, zatem dostęp do oprogramowania może uzyskać także zespół serwisowy. System CRM zazwyczaj jest szczególnie przydatny w działach sprzedaży, marketingu i obsługi. Znajduje jednak zastosowanie również w innych i stanowi szczególne wsparcie dla kierownictwa.
Kluczowym aspektem wykorzystania pełnych możliwości systemu CRM jest jego prawidłowe dopasowanie do profilu i wymagań firmy, a następnie wdrożenie i integracja z innymi narzędziami wykorzystywanymi w organizacji. Do niewątpliwych zalet należy łatwy dostęp do danych. W rezultacie system poprawia efektywność współpracy wśród pracowników oraz zwiększa ich produktywność i komfort wykonywania obowiązków służbowych. Przekłada się to na ogólne zwiększenie wydajności pracy, a co za tym idzie realne oszczędności finansowe. System wpływa także na obniżenie kosztów rekrutacji i wdrożenia nowego pracownika. Jeżeli tworzysz w CRM własną bazę know-how, nowy pracownik może wiele umiejętności nabyć samodzielnie. Co więcej w przypadku wątpliwości w każdej chwili może odwołać się do udostępnianej bazy. W rezultacie nie ma konieczności angażowania innych członków zespołu do rozwiązania podstawowych problemów nowego pracownika.
System dostarcza konkretne dane na temat klientów oraz dokonywanych zakupów. Warunkiem jest oczywiście nieustanna rozbudowa i stała aktualizacja bazy danych. CRM stanowi pomocne narzędzie niezależnie od wielkości organizacji i w znacznym stopniu wpływa na rozwój firmy. Mimo że system CRM był początkowo używany jako narzędzie sprzedaży i marketingu, obecnie wspiera także obsługę klienta. Stanowi wsparcie w kompleksowym zarządzaniu relacjami z kontrahentami. CRM to skuteczna metoda wpływająca na wzmocnienia wizerunku i renomy naszego biznesu.
Narzędzia CRM ponadto umożliwiają między innymi gromadzenie danych kontaktowych klientów i potencjalnych kontrahentów, a także kategoryzowanie klientów według ich potrzeb czy zadań do wykonania. CRM udostępnia także informacje na temat każdorazowej interakcji z klientem wszystkim osobom w firmie w tym samym czasie zgodnie z nadanymi uprawnieniami. W rezultacie wpływa to na poprawę pracy zespołowej. Tworzenie szczegółowych raportów oraz prognoz z wykorzystaniem CRM pozwala na precyzyjne określenie możliwości sprzedaży oraz wydajne sterowanie operacjami marketingowymi. Wynikiem jest zatem poprawa znajomości potrzeb klienta i indywidualne dopasowywanie do nich produktów i usług. W konsekwencji znacznie precyzyjniej określisz profil potencjalnego nabywcy i skutecznie dopasujesz się do jego wymagań.
Podstawowym symptomem wskazującym na potrzebę wdrożenia systemu CRM jest przede wszystkim obserwowany szybki rozwój firmy oraz wieloetapowy proces sprzedaży. W rezultacie zespół może okazać się niewystarczająco wydajny, a firma nie osiągać zakładanych zysków. Kolejną z oznak może być sytuacja, w której pracownicy zapominają o kontynuowaniu kontaktu z potencjalnymi klientami. Inny przykład z kolei stanowią klienci skarżący się, że ich prośby nie są realizowane lub przeciwnie – otrzymują powtarzające się telefony od różnych pracowników. Z wykorzystaniem CRM wszystkie informacje o klientach i interakcjach z nimi przechowujesz w jednym miejscu, a Twój zespół zawsze dysponuje bieżącymi informacjami na temat kontrahentów. Jest to szczególnie użyteczne w sytuacji, gdy duża liczba pracowników wchodzi w interakcje z nowymi i obecnymi klientami.
CRM zabezpiecza także przed utratą możliwości sprzedaży, gdy pracownicy działu sprzedaży opuszczają firmę. Inwestycja w system CRM jest także słusznym krokiem w przypadku, gdy kampanie marketingowe prowadzisz bez odpowiedniego personelu i środków. Co więcej, z wykorzystaniem narzędzi analitycznych zaczniesz podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe nie zdając się wyłącznie na możliwie złudną intuicję.
Zachęcamy do odwiedzania naszego Bloga oraz do zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.