E-commerce – przenieś swój biznes na wyższy poziom

E-commerce

E-commerce, inaczej e-handel lub handel elektroniczny, oznacza zawieranie transakcji za pomocą nowoczesnych technologii teleinformatycznych wspomagających proces kupna – sprzedaży a więc nie tylko Internetu, ale także telefonu, faksu czy nawet telewizji.

Najbardziej spopularyzowaną formę handlu elektronicznego stanowią jednak sklepy internetowe. Takie rozwiązanie umożliwia obniżenie kosztów prowadzenia działalności ze względu na brak konieczności wynajmu lub kupna lokalu służącego za punkt sprzedaży. Sklepy internetowe to rodzaj witryn internetowych, gdzie proces kupna-sprzedaży odbywa się online. Rozwiązanie umożliwia wirtualne przeglądanie oferty, asortymentu, a płatności i dostawa odbywają się poza fizyczną placówką firmy.

Handel elektroniczny swoim zakresem obejmuje jednak nie tylko działania związane bezpośrednio z realizacją procesu sprzedaży ale także czynności prowadzące do jego finalizacji oraz podnoszące jego skuteczność . E-commerce zatem obejmuje ponadto akcje promocyjne oraz marketingowe, prowadzone z wykorzystaniem różnych środków elektronicznych.

E-commerce w liczbach

W ostatnim czasie jesteśmy świadkami cyfrowej rewolucji. Rynek e-commerce ma ogromny potencjał, a jego tempo wzrostu jeszcze przyspieszy. „W 2020 r. zainteresowanie zakupami w sieci ogromnie wzrosło po stronie starszych pokoleń, które wcześniej rzadko to robiły. Obserwujemy wśród nich bardzo dużą zmianę.” – mówiła podczas niedawnej dyskusji w ramach Business Insider Trends Agnieszka Parfienowicz, digital partner w agencji Mindshare.

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm postawiło na rozwój kanałów online, a konsumenci otworzyli się na nowy sposób robienia zakupów i dostrzegli w nim szereg korzyści. Spowodowało to, że wartość polskiego rynku e-commerce w 2020 roku przekroczyła 100 miliardów złotych. Z obserwacji firmy PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. W związku z coraz większym zainteresowaniem konsumentów dokonywaniem zakupów przez Internet, e-commerce stał się ważnym kierunkiem rozwoju dla małych i średnich przedsiębiorstw. Sklepy internatowe muszą jednak sprostać wysokim oczekiwaniom kupujących, aby skutecznie zaistnieć na tym rynku.

Sprzedaż w czasach pandemii

Branża e-commerce odnotowała w czasie pandemii olbrzymi wzrost. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie sprzedawali przez Internet zostali niemalże do tego zmuszeni. Pandemia wpłynęła na funkcjonowanie wielu branż, w tym również handlu. Firmy, które umiejętnie wykorzystały możliwości technologiczne, odnotowały w tym okresie rekordowe wzrosty sprzedaży. Zamknięcie galerii handlowych, salonów sprzedaży oraz konieczność zachowania dystansu społecznego, realnie wpłynęły na tradycyjny handel. Konsumenci zaczęli masowo robić zakupy w sieci, a przedsiębiorcy stanęli przed koniecznością dostosowania się do zaistniałej sytuacji. Zatem e-commerce to nie tylko alternatywa dla klientów otwartych na mobilną formę obsługi zamówień. Coraz częściej to także konieczność narzucona przez czynniki zewnętrzne i ulegające zmianom normy prawne. Istotnym jest by przeanalizować procesy biznesowe obowiązujące w firmie i podjąć odpowiednie działania, aby je zautomatyzować. Warto jednak pamiętać, aby nie koncentrować się na doraźnych rozwiązaniach, ale na inwestycjach będących częścią długofalowej strategii.

Korzyści wynikające z wdrożenia e-commerce

Prowadzenie sklepu internetowego to liczne korzyści – zarówno dla sprzedawców, jak i klientów.

Jak zdigitalizować swoje przedsiębiorstwo?

Firmy działające w branży e-commerce to przedsiębiorstwa nowoczesne. Warto zatem zadbać o stabilne oprogramowanie klasy ERP, z którym uporządkujesz pracę poszczególnych działów firmy. Aby w jeszcze większym stopniu usprawnić przepływ informacji i zoptymalizować działania, powinieneś zainwestować w zestaw wzajemnie zintegrowanych narzędzi. Odpowiednio dobrany system wspiera gromadzenie, przechowywanie i analizę danych, a dodatkowo jest dostosowany do specyficznych procesów zachodzących w firmie.

W wielu branżach funkcjonuje cały zestaw różnego rodzaju systemów wyposażonych w szereg funkcjonalności. System e-commerce może zostać zainstalowany i skonfigurowany na serwerze lub alternatywnie skorzystać z usług w chmurze (na serwerach dostawcy oprogramowania). Ważne żeby używane technologie wspierały się nawzajem, uzupełniały i rozszerzały swoje możliwości. Warto skupić się na doborze narzędzi, które pozwolą na swobodną wzajemną integrację. Rzetelny producent systemu ERP, oprócz szeregu funkcjonalności dostosowanych do wszystkich obszarów pracy firmy, dba także o prace zgodną z przepisami oraz regularną aktualizację dostarczanych rozwiązań.

Rozwiązanie polecane przez Penta

Dowiedz się więcej o tym jak nowoczesne technologie wykorzystywane w e-commerce usprawniają wymianę informacji. Postaw na zwiększenie wydajności oraz poprawę komfortu pracy całego zespołu. Dzięki nowoczesnym technologiom przyspieszysz, rozwiniesz i zwiększysz sprzedaż.

Polecamy nasz autorski artykuł dostępny na platformie ewp.pl: „Usprawnij sprzedaż online dzięki nowoczesnym technologiom e-commerce” i poznaj rozwiązania polecane przez naszych specjalistów.

 

Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami w naszych Aktualnościach i na naszym Blogu, Zachęcamy też do odwiedzenia naszego sklepu internetowego.

Doradzimy, wdrożymy, przeszkolimy