KSeF

Dowiedz się, czym jest
Krajowy System e-Faktur
i co oznacza dla Twojej firmy.

KSEF

Dowiedz się, czym jest Krajowy System e-Faktur i co oznacza dla Twojej firmy.

ksef-woman

Czym jest KSeF?

KSeF to skrót od Krajowego Systemu e-Faktur, który został uruchomiony w Polsce w 2020 roku. Jest to system elektronicznych faktur umożliwiający wystawianie, przesyłanie, odbieranie i przechowywanie faktur VAT przez przedsiębiorców. Celem KSeF jest ułatwienie i usprawnienie procesu wystawiania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych, ograniczenie liczby dokumentów papierowych oraz zmniejszenie szans na popełnianie błędów podczas wypełniania faktur.

System elektronicznych faktur przyspiesza i usprawnia rozliczenia między firmami oraz organizacjami administracji publicznej. Dzięki możliwości wystawiania faktur w KSeF, przedsiębiorstwa mogą znacznie skrócić czas potrzebny na obsługę dokumentów finansowych oraz zminimalizować ryzyko błędów wynikających z ręcznego przetwarzania danych. E-fakturowanie stanowi więc doskonałe wsparcie w bardziej efektywnym, ekologicznym i zautomatyzowanym prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce.

Kogo obowiązuje Krajowy System e-Faktur?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w Polsce, e-fakturowanie z KSeF jest obowiązkowe dla podmiotów zarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT i podatnicy zwolnieni z VAT. Oznacza to, że wszyscy przedsiębiorcy, którzy spełniają te warunki muszą wystawiać, przesyłać i przechowywać swoje ustrukturyzowane faktury VAT w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy KSeF.

Krajowy System eFaktur

Wymagania wobec firm

Konto w KSeF

Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych VAT przez przedsiębiorców, którzy przekraczają roczny limit przychodów wynoszący 50 000 złotych netto.

Wystawianie faktur VAT - KSeF

Konieczność posiadania profilu zaufanego w systemie ePUAP oraz konta w KSeF do wystawiania, przesyłania i przechowywania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych.

Zgodność struktury pliku z wymaganiami KSeF

Wymóg stosowania określonej struktury pliku w formacie XML dla faktur VAT, która zapewnia zgodność z wymaganiami systemu KSeF.

Fakturowanie z KSeF

Korzystanie z programów księgowo-rachunkowych, posiadających funkcję wystawiania faktur elektronicznych i automatycznego wysyłania ich do KSeF.

Specjalne oznaczenia na fakturach

Konieczność stosowania specjalnych oznaczeń na elektronicznych fakturach ustrukturyzowanych wystawianych za pośrednictwem KSeF, takich jak numer identyfikacyjny faktury (ID), numer KSeF i podpis elektroniczny

Przygotuj się na KSeF z Pentą

Zobacz naszą ofertę programów oraz profesjonalnego wdrożenia systemów zgodnych z wymogami KSeF

Wymagania wobec firm

Konto w KSeF

Konieczność posiadania profilu zaufanego w systemie ePUAP oraz konta w KSeF do wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur VAT.

Wystawianie faktur VAT - KSeF

Obowiązek wystawiania faktur VAT w formie elektronicznej przez przedsiębiorców, którzy przekraczają roczny limit przychodów wynoszący 50 000 złotych netto.

Zgodność struktury pliku z wymaganiami KSeF

Wymóg stosowania określonej struktury pliku XML dla faktur VAT, która zapewnia zgodność z wymaganiami systemu KSeF.

Fakturowanie z KSeF

Korzystanie z programów księgowo-rachunkowych, posiadających funkcjonalność przesyłania faktur do KSeF i zgodnych z wymaganiami regulacji.

Specjalne oznaczenia na fakturach

Konieczność stosowania specjalnych oznaczeń na fakturach wystawianych za pośrednictwem KSeF, takich jak numer identyfikacyjny faktury (ID), numer KSeF i podpis elektroniczny.

Przedsiębiorcy, którzy korzystają z obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych muszą przestrzegać także innych wymogów dotyczących przechowywania i przetwarzania danych osobowych, ochrony prywatności oraz przepisów podatkowych związanych z wystawianiem faktur VAT.

Szanse i zagrożenia dla przedsiębiorców związane z wprowadzeniem obowiązkowego KSeFu:

Szanse:

Zagrożenia:

KSeF a obieg dokumentów w firmach

Wprowadzenie elektronicznych faktur ustrukturyzowanych wystawianych w systemie KSeF spowoduje konieczność dostosowania już istniejących rozwiązań informatycznych do nowych wymogów prawnych. Dodatkowo niektóre funkcjonalności związane z otrzymywaniem i identyfikacją faktur ustrukturyzowanych, takie jak podpisy elektroniczne czy automatyczna walidacja danych, mogą być dostępne tylko w odpowiednio przystosowanych systemach informatycznych.

Penta dostarcza sprawdzone i dostosowane do KSeF rozwiązania w zakresie obligatoryjnego fakturowania i obiegu dokumentów – Symfonia Obieg Dokumentów.

Sprawdź programy do obiegu dokumentów zgodne z KSeFem

Mini

  • Obieg faktur w OCR
  • Integracja z produktami Symfonia
  • 2GB Przestrzeni w Chmurze

Basic

  • Obieg faktur w OCR
  • Integracja z produktami Symfonia
  • 5GB Przestrzeni w Chmurze
  • Korespondencja
  • Delegacje
  • Umowy

Full

  • Obieg faktur w OCR
  • Integracja z produktami Symfonia
  • 5GB Przestrzeni w Chmurze
  • Korespondencja
  • Delegacje
  • Umowy
  • Poczta email
  • Sprawy
  • Kalendarz i zadania
  • Wnioski zakupowe

Mini

  • Obieg faktur w OCR
  • Integracja z produktami Symfonia
  • 2GB Przestrzeni w Chmurze

Basic

  • Obieg faktur w OCR
  • Integracja z produktami Symfonia
  • 5GB Przestrzeni w Chmurze
  • Korespondencja
  • Delegacje
  • Umowy

Full

  • Obieg faktur w OCR
  • Integracja z produktami Symfonia
  • 5GB Przestrzeni w Chmurze
  • Korespondencja
  • Delegacje
  • Umowy
  • Poczta email
  • Sprawy
  • Kalendarz i zadania
  • Wnioski zakupowe

Regulacja prawna

Regulacja prawna definiująca Krajowy System e-Faktur (KSeF) to Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 121, z późn. zm.), a także Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków przesyłania e-faktur oraz reguł ich wystawiania, przesyłania i przechowywania (Dz. U. z 2018 r. poz. 2530).

Kompleksowa pomoc przy wdrożeniu KSeF w firmie

Penta oferuje usługę wdrożenia programów i procesów zgodnych z Krajowym Systemem e-Faktur. 

W ramach usługi zapewniamy:

  • fachowe doradztwo przy wyborze najlepszego rozwiązania
  • kompleksowe wdrożenie
  • integrację systemów informatycznych
  • konfigurację oprogramowania
  • testowanie
  • szkolenie pracowników. 

Dzięki temu firma może mieć pewność, że jej procesy związane z obiegiem dokumentów i fakturowaniem elektronicznym są zgodne z obowiązującymi przepisami i odbywają się w sposób bezpieczny i efektywny.

Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich?

System ten został wprowadzony w Polsce w 2020 roku na mocy ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur z dnia 6 grudnia 2013 roku. Obecnie korzystanie z systemu KSeF nie jest obowiązkowe, jednak od 1 stycznia 2022 r. jest dostępne dla polskich przedsiębiorców. Planowo korzystanie korzystanie z KSeF ma być obowiązkowe od 1 lipca 2024 r.

Chcesz wiedzieć więcej o KSeF? Zobacz webinar Symfonii

Programy zgodne z KSeF

Aktualnie wiele programów deklaruje pełną zgodność z wymogami KSeF. Jednak przed wyborem należy zawsze sprawdzić nie tylko, czy dany program jest zgodny ze wszystkimi wymaganiami KSeF, ale jednocześnie nie spowoduje utraty kontroli dostępu do elektronicznych faktur ustrukturyzowanych.

Sprawdź programy Symfonia, w pełni zgodne z KSeF oraz wspomagające obieg dokumentów w przedsiębiorstwie

Symfonia Obieg Dokumentow
Symfonia Obieg Dokumentow

Opinie klientów po wdrożeniu KSeF przez Penta:

Jesteśmy bardzo zadowoleni z wdrożenia programów i procesów zgodnych z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) przez firmę Penta. Ich profesjonalizm, wiedza i doświadczenie pozwoliły nam na płynne i skuteczne dostosowanie naszych procesów związanych z obiegiem dokumentów do wymogów KSeF. Dzięki temu uniknęliśmy problemów związanych z nowymi przepisami i mogliśmy skupić się na prowadzeniu naszego biznesu. Polecamy Penta jako solidnego i rzetelnego partnera, który dba o swoich klientów i dostarcza rozwiązania informatyczne na najwyższym poziomie.

Andrzej Rodzin, Founder RodIN

KSeF z Symfonią
Pobierz darmowy ebook

Outsourcing IT to wykorzystywanie zasobów i usług zewnętrznych firm informatycznych, które zrealizują szereg zadań IT efektywniej, niż byłoby to możliwe we własnym zakresie. Outsourcing informatyczny, to przede wszystkim oszczędność czasu i redukcja kosztów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług. Powierzenie obsługi informatycznej zewnętrznej firmie, to także dostęp do szerokiej wiedzy i najwyższych kompetencji wykwalifikowanego zespołu specjalistów IT.

business e-book

KSeF z Symfonią
Pobierz darmowy ebook

Dowiedz się więcej o KSeF z podcastu Symfonia

KSeF z Symfonią
Pobierz darmowy ebook

Outsourcing IT to wykorzystywanie zasobów i usług zewnętrznych firm informatycznych, które zrealizują szereg zadań IT efektywniej, niż byłoby to możliwe we własnym zakresie. Outsourcing informatyczny, to przede wszystkim oszczędność czasu i redukcja kosztów, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług. Powierzenie obsługi informatycznej zewnętrznej firmie, to także dostęp do szerokiej wiedzy i najwyższych kompetencji wykwalifikowanego zespołu specjalistów IT.

business e-book

Krajowy System e-Faktur to nowe rozwiązanie umożliwiające wystawianie, przechowywanie i otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych w formie elektronicznej zgodnie z nowoczesnymi standardami cyfrowej komunikacji.

Możliwość wystawiania faktur elektronicznych przyczynia się do usprawnienia procesów finansowych, skrócenia czasu przetwarzania dokumentów oraz redukcji kosztów związanych z drukiem i dystrybucją tradycyjnych dokumentów.

E-faktura to elektroniczna forma faktury, wystawiana i przesyłana w formie elektronicznej w ustrukturyzowanej formie, umożliwiającej automatyczne przetwarzanie danych. Z kolei tradycyjna faktura to dokument papierowy, którego wystawianie i przetwarzanie wymaga ręcznego wprowadzania danych.

Tak, Krajowy System e-Faktur umożliwia wystawianie ustrukturyzowanych faktur korygujących, które służą do poprawiania wcześniej wystawionych e-faktur, co przekłada się na utrzymanie spójności w procesach transakcyjnych.

Identyfikacja faktury ustrukturyzowanej polega na przypisaniu unikalnego numeru do każdej faktury wystawianej w ramach KSeF. Ten numer umożliwia jednoznaczne zidentyfikowanie dokumentu, ułatwiając śledzenie, archiwizację oraz monitorowanie procesu obiegu faktur.

Doradzimy, wdrożymy, przeszkolimy